Startgesprekken

Gepubliceerd op: woensdag 20 oktober 2021

Cijfers zeggen niet alles. Daarom is het Maarten van Rossem gestart met persoonlijke startgesprekken en ontvangen leerlingen voortaan een portfolio. De startgesprekken zijn met de mentor. In het portfolio komen alle resultaten, doelen, vaardigheden en behoeften van de leerling samen. Het is een opmaat naar gepersonaliseerd leren.

Deze ontwikkeling wordt mogelijk gemaakt vanuit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Iedere school in Nederland heeft geld van de overheid gekregen om eventuele achterstanden die tijdens de coronacrisis zijn ontstaan, weg te werken. “Op het Maarten van Rossem willen wij het NPO-budget niet alleen gebruiken om vragen in het hier en nu op te lossen. Wij willen liever een duurzame ontwikkeling in gang zetten”, vertelt Marieke Peppelman, directeur van het Maarten van Rossem.

1+1=3

Ze gaat verder: “Wij denken niet vanuit achterstanden, maar vanuit kansen: we willen onze leerlingen laten schitteren met al die talenten die ze hebben en ze helpen hun leven lang te leren.” Dat gebeurt op drie manieren. Peppelman: “Allereerst investeren we extra in onze docenten; zij maken het verschil en krijgen in de vorm van een trainingsprogramma de tijd en ruimte om zich persoonlijk te ontwikkelen. Zo kunnen we goed blijven inspelen op de veranderende behoeften van leerlingen.”

Leerlingenbegeleiding

“Daarnaast zetten we fors in op leerlingbegeleiding: we willen onze leerlingen compleet in beeld hebben. Verder kijken dan alleen de cognitieve prestaties. Die 360-graden-blik is ook nodig om de derde pijler te kunnen realiseren: met het NPO-geld geven we een boost aan onze bestaande plannen om gepersonaliseerd leren goed van de grond te krijgen”, licht Marieke Peppelman toe. “Kortom, een project waarin alles met elkaar samenhangt.”

Portfolio
Docenten van het Maarten van Rossem voelen zich van nature al heel nauw betrokken bij het wel en wee van onze leerlingen. “Alleen konden we dat in de praktijk nog niet goed inzichtelijk maken. Het portfolio, dat elk schooljaar wordt aangevuld, brengt hierin verandering”, zegt Marieke Peppelman. “Naast de individuele startgesprekken gaan we onder andere driehoekgesprekken voeren om de leerling meer regie over het eigen leren te geven. Ook krijgen bijvoorbeeld Remedial Teaching en het OPP (ontwikkelingsperspectief) concreet vorm binnen het portfolio.”

In dit project bundelen het Maarten van Rossem en Het Westeraam de krachten. “Wij zien dit als een kans om ons onderwijs te verbeteren”, aldus Marieke Peppelman.