Van de nood een deugd

Gepubliceerd op: vrijdag 12 februari 2021

Geen wifi. Thuis moeilijk in het ritme kunnen komen. Of ouders die de taal niet goed spreken. Voor leerlingen in een kwetsbare thuissituatie is de lockdown een forse uitdaging. Het Maarten van Rossem maakt er het beste van en is een speciale opvanggroep gestart voor deze kinderen.

Juiste ritme

“Dagelijks maken zo’n 15 tot 20 leerlingen uit de verschillende leerjaren gebruik van deze opvanggroep. Het gaat dan puur om kinderen in een kwetsbare thuissituatie”, vertelt Lies Bakker, coördinator van het ondersteuningsteam. “Denk aan leerlingen die in een asielzoekerscentrum wonen zonder wifi, waardoor ze geen online onderwijs kunnen volgen. Of aan alleenstaande ouders die het lastig vinden hun kind, dat toch al achterloopt op de stof, thuis in het ritme te krijgen. Maar het kan ook gaan om leerlingen met een bepaalde gedragsproblematiek.”

Achterstand wegwerken

Hasima en Rianna uit klas 2 gaan 2 dagen per week naar de opvanggroep. “Ik vind het heel fijn, want mijn ouders spreken niet zo goed Nederlands. Dus als ik mijn huiswerk niet begrijp, dan kan ik ze niet om uitleg vragen en dan kom ik niet verder”, vertelt Hasima. “Ik krijg hier goede begeleiding en de docenten zijn heel aardig. Vorig jaar zat ik op een andere school. Daar heb ik veel achterstand opgelopen. Dat was geen leuke tijd. Nu begrijp ik het veel beter. Dat is heel fijn.”

Kleine groepjes

De opvanggroep start ’s ochtends om 9.15 uur. “We delen de kinderen dan in per leerjaar, waarna ze onder begeleiding van een eigen docent het online lesprogramma volgen en hun huiswerk maken”, aldus Lies. “We werken in kleine groepjes van 4 of 5 leerlingen. Dus je kunt de docenten heel makkelijk om uitleg vragen”, vindt Rianna. Tussen de middag verzorgt de conciërge een lekkere lunch met broodjes, fruit en drinken. “Een gezellig moment voor de leerlingen om even bij te kletsen”, zegt Lies. “En ook voor ons waardevol om te horen hoe de leerlingen deze lockdown beleven.”

Leuke dingen doen

“Natuurlijk moet er op zo’n dag gewerkt worden, maar we proberen het ook gewoon leuk te maken”, zegt Lies. Daarom is er ’s middags een activiteitenprogramma onder leiding van praktijkdocenten. De leerlingen kunnen dan kiezen uit gym, drama, handvaardigheid, techniek en koken. Rianna gaat vandaag voor gym: “In de ene gymzaal kun je voetballen, dat vind ik heel leuk. En in de andere zaal kun je bijvoorbeeld hockeyen of pingpongen.” Hasima verheugt zich het meest op de kookles: “We hebben de vorige keer zelf spaghetti gemaakt van deeg. Dat was superleuk en heel lekker.”

Rouleren

“Omdat de vraag het aanbod overstijgt, rouleren we. Zo kunnen we deze kinderen in ieder geval 2 of 3 dagen per week op school begeleiden en hen de structuur bieden die er thuis niet altijd is”, licht Lies toe. “Als we dit niet doen, raken deze kinderen niet alleen didactisch verder achterop, maar vereenzamen ze ook. Ook zie je dat sommige kinderen hun dag- en nachtritme omgooien, omdat ze het bijvoorbeeld lastig vinden te stoppen met gamen.”

Liefst elke dag

Hasima en Rianna gaan het liefst elke dag naar de opvanggroep. Rianna: “Ik vind de lockdown heel saai. Je mag gewoon bijna niks en je kunt niet afspreken met vrienden. Ik wil het liefst gewoon naar school. Daarom ben ik blij dat ik 2 dagen per week naar deze opvanggroep kan.” Hasima: “Je krijgt hier extra aandacht en je doet leuke activiteiten. Het is gewoon gezellig en leuk. En als je thuiskomt, is je huiswerk al af. Dat is chill!”

Afbeelding van de school