Download schoolgids

Leerlingen bouwen eigen drift-raceauto

Gepubliceerd op: donderdag 9 januari 2020

Je eigen raceauto bouwen, gewoon onder schooltijd omdat het echte lesstof is. Voor 16 leerlingen van verschillende middelbare scholen is dit realiteit. In de werkplaats van het Maarten van Rossem werken zij sinds kort iedere woensdagmiddag samen aan een echte drift-raceauto.

Een oude BMW

“De leerlingen bouwen een oude BMW om tot een echte racewagen”, vertelt Luc de Bont die het project samen met 2 docenten van het Maarten van Rossem begeleidt. “De klapper op de vuurpijl is dat de leerlingen straks op het circuit bij Weeze echt gaan driften met hun auto.”

Grenzen vervagen

Maar voordat het zover is, moet er nog van alles aan de auto gebeuren. Dat doen de leerlingen komende weken in vier teams. “Het mooie van het project is dat leerlingen van vijf scholen meebouwen. Zij komen uit verschillende leerjaren en van verschillende niveaus. Je ziet dat grenzen en niveaus vervagen”, aldus Luc de Bont.

Zelfs voor meiden

In het project leren de leerlingen banden te wisselen, de raceauto te ontwerpen, het interieur te vernieuwen en doen zij ook het hele technische gedeelte zelf. Luc de Bont: “Bij dit alles krijgen de leerlingen ook de theorie aangereikt, maar bovenal is het heel praktisch. Het blijkt echt leuk voor leerlingen die op het Maarten van Rossem al les in autotechniek krijgen, maar ook voor leerlingen die nog nooit in een werkplaats zijn geweest. Zowel jongens als meiden.”

Q-highschool

Het project is een initiatief van de Q-highschool van Quadraam. De Q-highschool is het innovatieve onderwijs van de scholengroep Quadraam, waar ook het Maarten van Rossem onder valt. Projecten zoals het bouwen van de drift-raceauto heten binnen de Q-highschool ‘Avonturen’. Vaak komen deze projecten tot stand op basis van eigen leervragen van leerlingen. “Ook dit was een leervraag van een groepje leerlingen. Samen met de Q-highschool organiseren zij zelf hoe het project eruit komt te zien”, zegt Luc de Bont. De Avonturen kunnen op alle Quadraam-scholen plaatsvinden, waar leerlingen van verschillende scholen dan samenkomen. Zoals bij dit project op het Maarten van Rossem.

Tijdens de open dag van het Maarten van Rossem op zaterdag 18 januari is niet alleen de school te bezoeken, óók werken de leerlingen aan hun drift-raceauto. De open dag begint om 10.00 uur en eindigt om 14.00 uur.

Theme picker

Download de schoolgids 2023-2024!