Voorstelling 'Bij mij thuis'

Gepubliceerd op: dinsdag 19 april 2022

Tijdens de themaweek hebben de leerlingen van leerjaar 1 en 2 een mooie voorstelling gezien van theatergroep AanZ. Het verhaal van de voorstelling met de titel ‘Bij Mij Thuis’ gaat over Janna, Noëlle en Elijah. Ze zitten bij elkaar in de klas en brengen veel tijd samen door. Op school doet Janna alsof er niks aan de hand is, maar thuis gaat het slecht. Een lege koelkast, blauwe enveloppen op de deurmat en een huilende moeder op de bank. Elijah en Noëlle voelen dat er iets mis is, maar Janna doet steeds harder haar best om de schijn hoog te houden. Wanneer dit niet meer lukt, blijkt dat de drie vrienden elkaar beter begrijpen dan verwacht.

Financiële, sociale en/of emotionele armoede

Met de voorstelling kregen de leerlingen in het publiek een kijkje achter de voordeur van drie jongeren die te maken hebben met verschillende vormen van armoede. De voorstelling is geschreven naar aanleiding van waargebeurde verhalen en laat zien hoe het is om op te groeien in financiële, sociale en/of emotionele armoede.

Je zorgen delen

Thema’s als vriendschap, vertrouwen, schaamte en net zo willen zijn als de ander kwamen in de voorstelling voorbij. De leerlingen kregen te zien hoe het is om veel zorgen te hebben en hoe het is om je zorgen niet te kunnen delen. Hoe is het om elke avond dezelfde goedkope maaltijd te moeten eten en schoenen te kopen die je niet kunt betalen? En ook hoe het met je gaat als je ouders nooit thuis zijn.

Duidelijk indruk gemaakt

De voorstelling heft duidelijk indruk gemaakt op de leerlingen. Na de voorstelling was er nog een zinvolle nabespreking met de acteurs. Vervolgens is er in de lessen na de voorstelling nog in groepjes gediscussieerd en maakten de leerlingen zelf een filmpje met de voorstelling als inspiratiebron.

Theatergroep AanZ heeft ons weer aan het genieten en aan het denken gezet!